Isnin, 22 Ogos 2011

Kerajaan Arab mahu memperluaskan lagi kawasan Masjidil Haram



   Arab Saudi telah mula melakukan ekspansi terbesar mereka dalam projek perluasan situs suci Islam, Masjidil Haram di Mekkah, untuk meningkatkan kapasitinya sehingga 2 juta jamaah, pejabat berita negara SPA mengatakan.


  "Raja Abdullah melakukan perasmian projek itu di Mekkah (Jumaat lalu) untuk memulai ekspansi prluasan... yang merupakan terbesar dari semua ekspansi sebelumnya," lapor SPA.

   Belum diketahui berapa banyak dana yang akan digunakan untuk menambah luas 400.000 meter persegi dari kawasan masjid atau berapa projek perluasan lainnya.

   Masjidil Haram adalah daya tarik utama bagi lebih dari 6 juta penziarah yang masuk ke Mekkah setiap tahun.

   Masjid ini dibangun di sekitar Ka'bah, yang telah ada berabad-abad sebelum Islam hadir lebih dari 1.400 tahun yang lalu. Muslim di seluruh dunia menjadikan Ka'bah sebagai arah untuk melakukan solat.

   Projek perluasan akan mencakup jambatan bagi pejalan kaki serta ruangan yang lebih teduh untuk melindungi jamaah dari pancaran sinar matahari.

   Arab Saudi telah menginvestasikan miliaran dolar dalam beberapa tahun terakhir untuk meningkatkan keamanan dan kenyamanan bagi jutaan peziarah yang datang ke Mekkah untuk memenuhi kewajiban agama mereka menunaikan ibadah haji dan Umrah.

   Sebuah kereta api baru, seharga 1,8 milian dolar telah diluncurkan tahun lalu untuk memudahkan transportasi haji ke kota suci di Mekkah.

   Projek lain, Kereta Api berkelajuan tinggi Haramain, akan menghubungkan kota-kota suci Mekkah dan Madinah ke pelabuhan Laut Merah Jeddah, titik masuk bagi jutaan penziarah, dalam usaha untuk mengurangi kesesakan jalan.(fq/reu)[eramuslim.com]

0 comments:

Catat Ulasan

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More