Rabu, 31 Ogos 2011

Ransangan Minda melalui Pujian


Belajar mengenali manusia adalah satu nikmat indah yang Allah berikan apabila berada dalam dunia pendidikan. Maaflah, saya tidak dapat berhenti lagi menikmati dunia mendidik ini sehingga turutan post saya masih berada dalam kisaran yang sama...

Alhamdulillah. Hebat Allah dalam mengatur hambaNya, sehingga saya merasakan betapa indahnya kasih sayang Allah !

Saya selalu berpesan pada diri saya harus mengubah diri dan tidak goyah dek kata yang tidak membina. Begini, saya memasang tekad dalam diri untuk mula merangsang pelajar-pelajar saya dalam momentum awal sebagai guru.

Telahan awal yang biasanya akan diperoleh “ biasalah, guru baru, berkobar-kobar, persediaan mengajar nya hebat. Nanti bila dah mula sibuk, tidak lagi begitu” kata-kata ini saya tolak tepi bulat-bulat tidak mahu menoleh.

Setuju dengan saya apabila saya katakan momentum awal inilah yang akan menentukan langkah seterusnya dalam mendidik anak muda itu.
Oleh itu, saya tidak mahu mereka atau saya yang menentukan nasib saya selain Allah!

Kemudian datang satu lagi telahan “ Budak-budak sekolah ni, tak boleh nak dididik lagi, kurang ajar nya melampau, akak ajar dan balik rumah, dia nak belajar atau tidak, akak malas campur.” Saya senyum lagi dalam hati.

Ianya sukar ya menjadi orang baru. Saya tidak mahu terburu-buru dalam karier indah ini, lalu saya mengambil keputusan untuk kurangkan bercakap dan banyakkan bertindak. Dengan langkah yang mungkin kecil namun berkat doa dan keyakinan pada Allah akan berikan kesan mendalam.

Saya usahakan ini. Pernah saya rungkai latar belakang majoriti anak muda ini, mereka adalah anak pendatang, jika anak tempatan kebanyakan mereka dari keluarga tidak mampu, pulang sahaja dari sekolah, mereka mula menyalin pakaian untuk bekerja demi menampung wang belanja rumah. Jika tidak pun, mereka mungkin adalah anak-anak muda yang kurang mendapat perhatian daripada ibu dan ayah, didikan agama sebaiknya.

Melihat keadaan ini, saya mengambil langkah untuk merangsang jiwa mereka dengan memberi pujian di akhir tandatangan setiap nota dan latihan yang mereka siapkan, kata-kata rangsangan setiapkali Allah kurniakan peluang bersama mereka(ditambah dengan beberapa sesi pencerahan dari guru-guru hebat sekolah tersebut)
“ Dear XXXX,
I love to see your writing. You know what, I belief that you are smart, and just need more passion. Then, you will be surprised how awesome you are! ^__^”
“ Dear YYYY,
Cikgu suka melihat garisan menggunakan pen yang berlainan warna dalam nota kamu. Sungguh lurus! Cikgu percaya kamu telah bersungguh-sungguh menyiapkannya walaupun kamu sibuk membantu ibu kamu bekerja. Kamu pasti boleh berjaya jika kekalkan sikap ini. Jangan putus asa!^__^”
           “Dear UUU,
I’m sad because you didn’t focus in my class today, are you ok dear? I love to see you giving responses when I asked about hormone, do you still remember? Please keep that attitude. Aja aja ! ^__^”


Segala puji bagi Allah,

Walaupun mungkin tidak semua daripada 100 pelajar yang saya ajar merasai kesan kekuatan pujian ini, namun saya yakin pada Allah yang Menggenggam hati-hati ada antara mereka yang mula memahami isi pujian ini.

Sehingga minggu sebelum cuti sekolah bermula, usai Ujian Penilaian pertama sekolah, saya masuk mengawasi kelas saya sendiri untuk subjek Matematik Tambahan, saya terlihat seorang pelajar cina matanya merah ketika saya mengutip kertas ujian mereka.

“ Teacher, saya minta maaf, saya tidak dapat jawab soalan tadi. Saya janji saya akan belajar lagi selepas ini”
Allah. Dia menangis sebab tak dapat jawab ka?

Dan saya mula mendapat feedback yang baik pelajar dari kelas-kelas akhir (semua gagal subjek Sains untuk Penilaian 1) bahawa ada yang mula ingin belajar dengan bersungguh-sungguh.
Hebat Allah!
Ada yang mula mahu melangkah, dan ada yang masih lena.

Saya kongsikan langkah kecil ini dengan harapan ia menjadi kekuatan dalam diri sebagai pendidik walaupun mungkin saya sendiri kadang masih gagal memberi kekuatan itu dalam diri saya sendiri. Saya mahu mampu!

Dan ini satu daripada langkah kecil. Masih banyak lagi yang perlu saya teroka. Insya Allah. Yakin dengan Allah!


*copied from Qudwahumairah

0 comments:

Catat Ulasan

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More